Маска, я цябе не ведаю!

Апублiкавана: 23 мая 2024 Арт-блог Тэатры Мінск

Аўтар: БУНЦЭВІЧ Надзея

У Нацыянальным акадэмічным драматычным тэатры імя М. Горкага з’явіўся “Маскарад” — новы, нечаканы, непазнавальны. Вы адкрыеце ў ім многа, невядомага, асабліва калі вывучылі гэту вершаваную п’есу М. Лермантава ледзь не на памяць.

Прэм’ера прымеркаваная да 190-годдзя з дня народзінаў рускага класіка, але спектакль ні ў якай меры нельга назваць “дацкім” — створаным толькі да пэўнай даты. Малады рэжысёр Дэвід Разумаў, не менш вядомы як таленавіты акцёр той жа горкаўскай трупы, знайшоў гарманічны баланс між радкамі паэтычнага арыгінала і дададзенымі празаічнымі фрагментамі, дзе некаторыя моманты п’есы пераказваюцца “сваімі словамі”. Такая сумесь тэкстаў разам з іншымі дэталямі мастацкага рашэння, пачынаючы з пераносу дзеяння ў наш час з навушнікамі і смартфонамі, наблізіла змест да сучаснага гледача, зрабіла спектакль актуальным для моладзі. 

Сцэна са спектакля "Маскарад"

Сцэна са спектакля "Маскарад"

Сапраўды, няўжо не хвалюе нас сёння тэма здрады, сямейнага ўзаемаразумення, даверу, уздзеяння на чалавечыя памкненні і ўчынкі бліжэйшага атачэння? Ды і гульняманія, звязаная з заканамернай грашовай рызыкай, набірае ўсё большыя абароты. Невыпадкова псіхалагічны стан гульцоў, прыглушаны ў Лермантава супрацьстаўленнем мужчыны і жанчыны, прынцыпова рознай грамадскай ацэнкай іх аднолькавых паводзін, у спектаклі выходзіць на першы план. Садзейнічае гэтаму своеасаблівы пластычны пралог (пластыка Віталіны Бідзюк, якая выступае таксама ў ролі Ганны Штраль), у якім прысутнічаюць тонкія, але вельмі заўважныя сувязі адразу з некалькімі творамі сусветнай літаратуры. 

Гэты спектакль не трагедыя, а вяртанне ў мінулае, дзе вядуцца пошукі найбольш важных “болевых пунктаў”. 

Арбенін з пэўнага часу не гуляе ў карты, хаця рэгулярна прыходзіць назіраць за працэсам і вынікамі. Акурат як Герман у “Пікавай даме”! Яго падбухторвае да гульні, правакуе “згадаць маладосць” Казарын (Аляксей Качан). Чым не Мефістофель? Пагатоў роля гэтага персанажа значна пашыраная, як у п’есе “Арбенін”, што стала трэцяй аўтарскай рэдакцыяй пачатковага “Маскараду”. Пакутлівыя ваганні Арбеніна, гуляць ці не гуляць, нечым нагадваюць знакамітае пытанне з маналогу Гамлета: “Быць ці не быць?” Толькі ў першым выпадку палымяныя жарсці змагаюцца з абяцаннем, дадзеным каханай, а ў другім гэта больш разважлівая ўнутраная барацьба дзвюх супрацьлеглых думак-памкненняў, што вядзецца на філасофскім узроўні. 

Пралог адразу акрэслівае асноўную тэму: барацьба за чалавека між сіламі дабра і зла. На адным полюсе — каханне, спачуванне, вечныя сямейныя каштоўнасці. На іншым — падпарадкаванне натоўпу, няправільна абранаму атачэнню, дзе пераважаюць “людзі-манекены”. Бо злом выступае не адзін д’ябал-спакушальнік у абліччы сябра, а разам з памагатымі. Гэта і гульцы (студэнты Акадэміі мастацтваў і Павел Еўтушэнка, які цудоўна пераўвасабляецца таксама ў яўрэя — гаспадара крамы), падобныя да ўдзельнікаў падлеткавай банды, і манекены, што сімвалізуюць унутраную пустэчу і часам нагадваюць жудасных вурдалакаў з якога-небудзь трылера.

Андрэй Сенькін у ролі Яўгена Арбеніна і Алена Сцяцэнка — Ніны Арбенінай

Андрэй Сенькін у ролі Яўгена Арбеніна і Алена Сцяцэнка — Ніны Арбенінай

Ёсць у пастаноўцы і эпілог, не прадугледжаны ў Лермантава. Спектакль заканчваецца не трагедыяй (дарэчы, фінал “па п’есе” таксама адрозніваецца ад арыгінала), а вяртаннем у мінулае, дзе вядуцца пошукі найбольш важных “болевых пунктаў” і магчымасці іх пераадолення. Нарэшце, героі знаходзяць галоўны момант свайго жыцця, пасля чаго ўсё пайшло “не так”, няўмольна набліжаючыся да фатальнай развязкі. 

Падобны фінал прапаноўваў у свой час яшчэ адзін беларускі кампазітар — Вячаслаў Кузняцоў у балеце “Макбэт”. Партытура завяршалася эпілогам, дзе ўсе лейттэмы набывалі прынцыпова новае аблічча і развіццё: у момант смерці герой асэнсоўваў, што мог бы пражыць сваё жыццё іначай і быць шчаслівым. На жаль, гэта музыка не ўвайшла ў той балетны спектакль: цудоўная драматургічная ідэя кампазітара не была рэалізаваная. Але падобнае рашэнне ў цяперашнім “Маскарадзе” адкрывае новыя перспектывы, натхняючы гледачоў не проста на асэнсаванне незваротнай трагедыі, а на пошукі магчымасцей яе пазбегнуць. Падобны падыход да складаных жыццёвых сітуацый уласцівы так званаму форум-тэатру, што мяжуе з псіхалагічнымі трэнінгамі: артысты разыгрываюць канфліктную сцэнку, а пры яе далейшых паўторах кожны з гледачоў можа заняць месца аднаго з персанажаў і хаця б часткова “разруліць” драматычнае сутыкненне. Менавіта такі тэатральны пасыл, скіраваны на глядацкую актыўнасць у вырашэнні праблемы, неабходны сёння моладзі ды і ўсім нам. Бо ён не зацыклівае чалавека на негатыве, а вымушае шукаць выйсце, даводзячы, што безвыходных сітуацый не бывае. 

Момант уключэння ў “Маскарадзе” гэтакай машыны часу, што адмотвае жыццё назад, вырашаны вельмі простымі тэатральнымі сродкамі. Уключаецца паваротнае кола, Арбенін крочыць назад, застаючыся на месцы, і “пракручвае” мінулыя падзеі, каб спыніцца і змяніць траекторыю іх далейшага развіцця. І ўсё гэта — пад запіс знакамітага вальса беларускага класіка Анатоля Багатырова да драмы Лермантава “Маскарад”. Калі б гэтая музыка была напісаная для кіно, дык, пэўна, пераўзышла б па сваёй папулярнасці вальс Яўгена Догі з фільма “Мой ласкавы і пяшчотны звер”. У цяперашнім спектаклі яна становіцца сімвалам вяртання не проста ў мінулае, а да шчырага дыялогу, дзе героі слухаюць і, галоўнае, чуюць адно аднаго. Важна і тое, што ў гэтай размове іначай паводзіць сябе не толькі Арбенін, але і Ніна: не абвінавачвае мужа, што вярнуўся да картачнага стала, а шукае гэтаму апраўданне і тым самым падкрэслівае лепшыя якасці каханага, вымушаючы яго ім адпавядаць. Чым не яшчэ адна падказка, як паводзіцца ў крытычныя моманты? 

Сцэна са спектакля "Маскарад". У ролі князя Звездіча — Кірыл Нікіцін

Сцэна са спектакля "Маскарад". У ролі князя Звездіча — Кірыл Нікіцін

У пастаноўцы задзейнічаны ўсе магчымасці сцэны, выдатна выстаўлена тэатральнае святло. Музыка Андрэя Папкова, скіраваная на стварэнне неабходнай атмасферы, літаральна падводзіць да цытаты згаданага вальса як да эмацыянальнай кульмінацыі-катарсісу. 

Нечаканым быў выбар некаторых акцёраў, рэжысёр адкрыў новыя грані іх таленту. Арбеніным паўстаў ані не змрочны, наадварот, вельмі светлы, вытанчана інтэлігентны Андрэй Сенькін, у чарадзе роляў якога — князь Мышкін у “Ідыёце” Дастаеўскага. Нінай была абраная Алена Сцяцэнка, якая больш спецыялізуецца на рашучых камічных гераінях. Князем Звездзічам (яго стасункі з Ганнай Штраль таксама пераасэнсаваныя) — Кірыл Нікіцін. Другога складу няма, і гэтыя артысты літаральна зліліся ў нашым уяўленні са сваімі героямі, выклікаючы шквал эмоцый і думак. 

Надзея БУНЦЭВІЧ 

Фота з архіва тэатра